LOVE . LOVE . LOVE

20120415

Second semester : Week 1 at Surgical Ward

Assalamualaikum . . . 


post ni sekadar untuk mengelap habuk habuk yang dah melekat dalam nie.

ahah! first week posting dalam sem 2 memang banyak mengajar aku.
ditambah dengan group posting baru yg sempoi, clinical instructor (CI) yg lebih baik daripada sebelumnya, dan ketua jururawat yg sporting habis (kitorang karok sama2 dalam bas masa trip ke langkawi) menimbulkan rasa sedikit semangat untuk ke posting walaupun terpaksa datang ward seawal jam tujuh pagi setiap hari Isnin sampailah Jumaat dalam keadaan mengantuk.

huhhh... *hembus nafas panjangpanjang

perkara utama yg ditekankan bila dah masuk sem 2 ni adalah dari segi drugs and diseases.

dulu bace record patient macam tak tahu ape pon.
bila lecturer cerita nganga je mulut luas luas sambil berkate " ooooo......"

sem ni bole la faham sikit sikit. bukan sikit. banyakla jugak sebenarnya.
setiap drugs dalam medication chart kena tahu apa sebab doktor prescribed kat patient tuh.

sampaikan ubat ubat ayah aku kat rumah pun aku dah boleh terangkan apa tindakan ubat tu terhadap badan. alhamdulillah :)  *tapi still refer buku sikit2. hihi

beralih cerita daripada ubat, kita pergi pula kepada INJECTION.
yes. cucuk jarum. haha

yela. orang selalu kaitkan nurse dengan jarum.
sekarang nie baru aku betul2 merasa macam mane perasaan bila jadi nurse.

first time bagi actrapid injection (insulin) kat patient memang nervous lah.
naseb aku tak shaking. kalau tak mau jarum tu main corner kiri kanan dekat tangan (deltoid) patient.
walaupun bagi kat subcutaneous tissue je, siapa tak tau sila GOOGLE dengan kadar segera
tapi kalau cara bagi tak betul silap haribulan jarum pon bole patah. lepastu tertinggal dalam kulit patient. perghhh...!!
dah la bagi 90 degree.
untung jarum tu pendek je.
kalau jarum panjang 2 inci lagik la terketar2 tangan aku. 
yg tu maybe aku akan buat utk posting dekat ward minggu ni. hohoho

macam nie la gayanya time nak bagi tu

tapi masa evaluation CI cakap "ain nampak confident bila bagi injection.."
errr.. tang mane yg confident pon aku tak tau la. 
kalau la die bole dengar heart beat aku mase tu. 70km/h agakye. hahaha

lepas inject, CI tanye patient tu.
"sakit ke pakcik?"
"takde rase ape pon. langsung tak sakit.."

pastu aku pon cakap, 
"wah....bagusnye pakcik...." *sambil tersenyum bangga. sebenarnye nak cakap diri sendiri yg bagus. kehkehkeh

alhamdulillah~ 
first time bagi injection , patient bagi respon yg sangat membuatkan aku terharu. haha
i love u pakcik!

after that first injection, aku rase addicted nak inject orang lagik.
tunggulah siapa yg bertuah dapat aku lepas nie. ngehngehngeh~

this week posting medical ward.
ramai patient buat blood transfusion dalam ward tu.
so, doakan aku berjaya nampak macam professional walaupun dari luaran je. hehe

 minggu nie kita bermain dengan darah pulak :)

0 orang comel:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...