LOVE . LOVE . LOVE

20110815

WANG PENDAHULUAN PTPTN [ENTRI KHAS UNTUK PELAJAR LEPASAN MATRIKULASI/STPM/DIPLOMA]

Entri kali nie khas untuk pelajar2 yg akan mendaftar untuk kemasukan Diploma atau Ijazah Pertama di Politeknik dan IPTA pada tahun 2012.




Sebelum tu, marilah kita berkenalan dulu dengan Wang Pendahuluan PTPTN (WPP) ni.

Apa itu WPP?
WPP merupakan sebahagian daripada jumlah pembiayaan pendidikan yang diberikan lebih awal untuk persiapan pelajar sebelum mendaftar masuk ke IPT.

Syarat-syarat kelayakan untuk dapat WPP?

1. Warganegara Malaysia
2. Pendapatan seisi keluarga kurang daripada RM4,000
3. Belum pernah menerima WPP atau pembiayaan PTPTN

Kalau korang dah rasa layak boleh dapat WPP nie, boleh klik link bawah nie dan tunggu depan pintu rumah sampai Mr. posmen datang bagi cek. InsyaAllah dalam masa 2 minggu sebelum korang daftar IPTA cek tu akan sampai :)


tapiiiiiii.........
WPP nie hanya untuk orang yg dah tick box untuk terima duit nie mase zaman korang isi UPU dulu.
kalau tak tick bolehlah korang ucapkan selamat tinggal romeo untuk WPP nie. heheheh

eh2 , ade tapi lagik...
untuk info bakal2 penerima duit nie,
duit nie bukan duit free ye kawan2.
pandai pakai , pandai lah pulang balik :)
tapi korang tak perlu bersusah payah datang ke pejabat PTPTN untuk serah balik duit tu.
sebab pakcik PTPTN secara automatic akan deduct duit yg korang terima tu setiap semester bila dah masuk U nanti.
satu sem tolak RM500.
nanti dah masok U bila check duit PTPTN tu jangan tekejot pulak tibe2 korang tengok duit dalam tu macam terkurang.
padahal korang punyelah enjoy mase pakai duit 1500 tu.

bagi pelajar yg rasa dia tak perlukan duit tu bolehla kasi kat aku  reject cek tu dengan memulangkan kembali ke pejabat PTPTN.
kalau tak pulangkan korang dianggap bersetuju terima cek tu dan akan ditolak la duit PTPTN dalam 3 sem korang kat U.
nanti ade lah dia suruh pos or ape2 lah.

dah paham?
kalau nak tanya ape2 bolehla tanye kat komen.
kalau nak kasi duit tu kat aku bolehla send kat email ye. hahahaha

LATEST UPDATE ! mulai tahun ini anda hanya perlu ke CIMB Bank untuk menunaikan cek tersebut dengan membawa MyKad DAN waran WPP yang diterima :)

p/s : makin lama makin senang nak dapat duit. time aku dulu siap kena pergi ambik kat ADUN/parlimen lagik u ollls! :)

8 orang comel:

Unknown said...

nk tnye ckit blh ? saya ada check on9 dan ditawarkn WPP , mcm mne nk dapat waran WPP tu ? adakah posmen akan hantar ke rumah dlm masa 2minggu sblom mndaftar blajar ? saya nk daftar blajar 17/6 ni di politeknik , harap dpt membantu , Terima Kasih :)

Unknown said...

klau ade ape2 , blh la contact dkt fb saye , Terima kasih
https://www.facebook.com/ayamgolek?ref=tn_tnmn

A I N said...

biasanya posmen akan hantar ke rumah WPP tu dlm masa 2 minggu after tahu result :)

maya_UNIC said...

salam. nak tanya..maaf kalau mengganggu ..sebelum nie saya dapat wpp sebab dapat masuk uni..tapi saya pilih untuk masuk matrik tapi saya ambik jugak duit wpp tu...so saya kena bayar balik...tapi masalahnya tak habis lagi...so soalan nya...saya boleh dapat wpp lagi ke walaupun tak habis bayar lagi..

A I N said...

Salam maya_UNIC,

awak masih boleh dpt wpp kalau ada tick box utk dpt wpp masa apply upu. apa2 awak boleh check kat link ni sama ada dpt atau tak by 29 JULAI ni ya :)

http://www.ptptn.gov.my/web/guest/semakan/wpp

Anonymous said...

kalau kita x nak wpp tu just post kan balik kt alamat ptptn ke??? lepas pulang kira dh settle or kena buat benda lain lgi

A I N said...

Kalau ada dinyatakan kena pos semula awak pos. Lepas tu dh settle dan takde kena buat apa2 lagi.

Anonymous said...

hye ain .. saya ada dapat wpp untuk degree di unimas tapi saya tolak degree tuh and saya tak guna and tak pulangkan balek wpp tuh kt ptptn . skrg nie saya nak masok uitm and saya nak wpp tuh. macam mana eh ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...